بازیکاری یا گیمیفیکیشن (Gamification) به معنای استفاده از المانها و تفکرات بازی در زمینههایی است که ماهیت بازی ندارند. هدف از بازیکاری، افزایش انگیزه و مشارکت افراد در انجام یک فعالیت خاص است.
در واقع، بازیکاری با بهکارگیری عناصر جذاب و سرگرمکننده بازیها، مانند امتیاز، نشان، سطحبندی، چالش، رقابت و جوایز، سعی میکند انجام فعالیتهای غیر سرگرمکننده را برای افراد لذتبخشتر کند و در نتیجه، انگیزه و تعهد آنها را به انجام آن فعالیت افزایش دهد.
بازیکاری در زمینههای مختلفی مانند آموزش، کسب و کار، بازاریابی، سلامت و تناسب اندام، امور مالی و … کاربرد دارد.
برخی از مزایای بازیکاری عبارتند از:
- افزایش انگیزه و مشارکت: بازیکاری با ایجاد حس رقابت، چالش و سرگرمکننده بودن، انگیزه افراد را برای انجام فعالیتها افزایش میدهد.
- بهبود یادگیری و آموزش: بازیکاری میتواند فرایند یادگیری را جذابتر و تعاملیتر کند و به درک بهتر مفاهیم آموزشی کمک کند.
- افزایش وفاداری به برند: بازیکاری میتواند با ایجاد تعامل بیشتر بین مشتریان و برند، وفاداری آنها را به برند افزایش دهد.
- بهبود عملکرد و بهرهوری: بازیکاری میتواند با تشویق افراد به انجام وظایف و رسیدن به اهداف، عملکرد و بهرهوری آنها را در محل کار یا در انجام فعالیتهای شخصی افزایش دهد.
در اینجا چند نمونه از کاربردهای بازیکاری در دنیای واقعی آورده شده است:
- در آموزش: استفاده از بازیهای آموزشی برای آموزش مفاهیم علمی به دانشآموزان
- در کسب و کار: استفاده از برنامههای وفاداری مشتری مبتنی بر بازی برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر
- در بازاریابی: استفاده از کمپینهای بازاریابی بازیگونه برای جذب مشتریان جدید
- در سلامت و تناسب اندام: استفاده از برنامههای تناسب اندام مبتنی بر بازی برای تشویق افراد به ورزش بیشتر
- در امور مالی: استفاده از برنامههای مدیریت مالی بازیگونه برای کمک به افراد در مدیریت بهتر پول خود
بازیکاری ابزاری قدرتمند است که میتواند برای افزایش انگیزه، مشارکت و عملکرد افراد در زمینههای مختلف استفاده شود. اگر به دنبال راههایی برای جذابتر و سرگرمکنندهتر کردن فعالیتهای خود هستید، بازیکاری میتواند یک راهحل مناسب برای شما باشد.
کاربردهای گیمیفیکیشن (Gamification)
۱٫ آموزش:
- افزایش انگیزه و مشارکت دانشآموزان: بازیکاری میتواند با ایجاد حس رقابت، چالش و سرگرمکننده بودن، انگیزه دانشآموزان را برای یادگیری افزایش دهد و آنها را به طور فعالانهتر درگیر فرایند یادگیری کند.
- بهبود یادگیری و درک مفاهیم: بازیکاری میتواند مفاهیم آموزشی را به صورت جذابتر و تعاملیتر ارائه دهد و به درک بهتر آنها توسط دانشآموزان کمک کند.
- ایجاد تجربیات یادگیری شخصیسازیشده: بازیکاری میتواند با توجه به سبک یادگیری و علایق هر دانشآموز، تجربیات یادگیری منحصر به فردی را برای آنها ایجاد کند.
۲٫ کسب و کار:
- افزایش تعامل و مشارکت کارکنان: بازیکاری میتواند با ایجاد حس رقابت، چالش و سرگرمکننده بودن، تعامل و مشارکت کارکنان در محل کار را افزایش دهد.
- بهبود عملکرد و بهرهوری: بازیکاری میتواند با تشویق کارکنان به انجام وظایف و رسیدن به اهداف، عملکرد و بهرهوری آنها را در محل کار افزایش دهد.
- افزایش وفاداری به مشتری: بازیکاری میتواند با ایجاد تعامل بیشتر بین مشتریان و برند، وفاداری آنها را به برند افزایش دهد.
- جذب و استخدام استعدادهای برتر: بازیکاری میتواند به عنوان ابزاری برای جذب و استخدام استعدادهای برتر در سازمانها استفاده شود.
۳٫ بازاریابی:
- افزایش آگاهی از برند: بازیکاری میتواند با ایجاد تجربیات سرگرمکننده و جذاب، آگاهی از برند را در بین مخاطبان هدف افزایش دهد.
- جذب مشتریان جدید: بازیکاری میتواند با ارائه مشوقها و جوایز، مشتریان جدید را به سمت برند جذب کند.
- افزایش تعامل با مشتریان: بازیکاری میتواند با ایجاد تعامل بیشتر بین برند و مشتریان، به افزایش وفاداری آنها به برند کمک کند.
۴٫ سلامت و تناسب اندام:
- افزایش انگیزه برای ورزش: بازیکاری میتواند با ایجاد حس رقابت، چالش و سرگرمکننده بودن، افراد را به ورزش بیشتر تشویق کند.
- تغییر رفتارهای ناسالم: بازیکاری میتواند با ارائه مشوقها و جوایز، به افراد در تغییر رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن یا کمخوری کمک کند.
- مدیریت بیماریهای مزمن: بازیکاری میتواند به افراد در مدیریت بیماریهای مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا کمک کند.
۵٫ امور مالی:
- افزایش آگاهی مالی: بازیکاری میتواند به افراد در درک مفاهیم مالی مانند بودجهبندی، پسانداز و سرمایهگذاری کمک کند.
- بهبود عادات خرج کردن: بازیکاری میتواند به افراد در مدیریت بهتر پول خود و کاهش بدهیهایشان کمک کند.
- رسیدن به اهداف مالی: بازیکاری میتواند با ارائه مشوقها و جوایز، به افراد در رسیدن به اهداف مالی خود کمک کند.
اینها فقط چند نمونه از کاربردهای بازیکاری در دنیای واقعی هستند. بازیکاری ابزاری قدرتمند و انعطافپذیر است که میتواند برای افزایش انگیزه، مشارکت و عملکرد افراد در زمینههای مختلف استفاده شود.
علاوه بر موارد ذکر شده، بازیکاری در زمینههای دیگری مانند حفاظت از محیط زیست، کمکهای بشردوستانه و توسعه جامعه نیز کاربرد دارد.
بازیکاری با مثالهای بیشتر:
همانطور که قبلاً گفته شد، بازیکاری به معنای استفاده از المانها و تفکرات بازی در زمینههایی است که ماهیت بازی ندارند.
در اینجا چند نمونه از بازیکاری در دنیای واقعی با جزئیات بیشتر آورده شده است:
۱٫ آموزش:
- Duolingo:این برنامه آموزش زبان با استفاده از بازیسازی، یادگیری زبان را به یک فعالیت سرگرمکننده و جذاب تبدیل میکند. در Duolingo، کاربران با انجام بازیها، چالشها و کسب امتیاز، زبان جدیدی را یاد میگیرند.
- Minecraft Education Edition:این نسخه از بازی Minecraft برای استفاده در مدارس طراحی شده است و به دانشآموزان امکان میدهد تا در حین بازی، مفاهیم مختلفی مانند ریاضیات، علوم و تاریخ را یاد بگیرند.
۲٫ کسب و کار:
- Starbucks Rewards:برنامه وفاداری مشتریان استارباکس از بازیسازی برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر استفاده میکند. با هر بار خرید، مشتریان ستاره دریافت میکنند که میتوانند آنها را به نوشیدنیها و غذاهای رایگان تبدیل کنند.
- Salesforce Gamification:این پلتفرم از بازیسازی برای کمک به تیمهای فروش برای افزایش فروش و رسیدن به اهداف خود استفاده میکند. Salesforce Gamification از ویژگیهایی مانند امتیاز، نشان، سطحبندی و چالش برای ایجاد انگیزه در تیمهای فروش استفاده میکند.
۳٫ بازاریابی:
- Pokémon GO:این بازی واقعیت افزوده از بازیسازی برای جلب توجه و تعامل میلیونها نفر در سراسر جهان استفاده میکند. در Pokémon GO، بازیکنان باید در دنیای واقعی به دنبال پوکمونها بگردند و آنها را شکار کنند.
- PepsiCo Emojis:پپسیکو در سال ۲۰۱۵ کمپینی بازاریابی را با استفاده از ایموجیها راهاندازی کرد. در این کمپین، پپسیکو بطریهای خود را با ایموجیهای مختلف چاپ کرد و از مردم خواست تا با استفاده از این ایموجیها در شبکههای اجتماعی، عکسهایی را به اشتراک بگذارند.
۴٫ سلامت و تناسب اندام:
- Fitbit:این دستگاه ردیاب تناسب اندام از بازیسازی برای تشویق افراد به حرکت بیشتر و رسیدن به اهداف تناسب اندام خود استفاده میکند. Fitbit از ویژگیهایی مانند امتیاز، نشان، سطحبندی و چالش برای ایجاد انگیزه در کاربران استفاده میکند.
- Zombies, Run!:این برنامه تناسب اندام با استفاده از داستانسرایی و بازیسازی، دویدن را به یک فعالیت سرگرمکننده و جذاب تبدیل میکند. در Zombies, Run!، بازیکنان باید در حین دویدن، از یک آخرالزمان زامبی فرار کنند.
۵٫ امور مالی:
- Mint:این برنامه مدیریت مالی از بازیسازی برای کمک به افراد در مدیریت بهتر پول خود استفاده میکند. Mint از ویژگیهایی مانند نمودارها، گزارشها و چالشها برای ایجاد انگیزه در کاربران برای رسیدن به اهداف مالی خود استفاده میکند.
- YNAB (You Need a Budget):این برنامه بودجهبندی از بازیسازی برای کمک به افراد در کنترل هزینههای خود و رسیدن به اهداف پسانداز خود استفاده میکند. YNAB از ویژگیهایی مانند امتیاز، نشان و سطحبندی برای ایجاد انگیزه در کاربران برای پایبند ماندن به بودجه خود استفاده میکند.
اینها فقط چند نمونه از کاربردهای بازیکاری در دنیای واقعی هستند. بازیکاری ابزاری قدرتمند است که میتواند برای افزایش انگیزه، مشارکت و عملکرد افراد در زمینههای مختلف استفاده شود.
امیدوارم این اطلاعات مفید بوده باشد!